0060

Tien jaar lang (tussen 1995 en 2006) heb ik als vrijwilliger (“Fronarbeiter” of wel “Froni”) gewerkt in het grensgebied van de kantons Uri en Wallis in Zwitserland.  Met tientallen vrijwilligers uit diverse landen ( jaarlijks zo’n 30 uit Nederland) werken aan het herstel en onderhoud van de spoorlijn tussen Realp en Oberwald ofwel de Furka Bergstrecke. Een prachtig gebied met veel uitdagingen en variërende weersomstandigheden die de werkzaamheden bemoeilijken en de exploitant van de spoorlijn (DFB) voor vele uitdagingen stelt.

0048

In 1910 werd een begin gemaakt met de aanleg van een spoorlijn tussen Brig en Disentis. In 1915 werden zowel Gletch als de Oberalp pas ( 1858 m) bereikt. Door gebrek aan geld werden de werkzaamheden uitgesteld en pas in 1926 werd het hele traject geopend. De ingezette stoomlocomotieven, voorzien van het tandradsysteem Abt, moesten forse hoogteverschillen overwinnen en de exploitatie kon slechts in de zomermaanden plaatsvinden. In 1941 werd de lijn geëlektrificeerd en de stoomlocs werden verkocht. Het bijzondere aan deze lijn zijn niet alleen de stukken met tandrad maar ook de vele lawines (sneeuw en modder) die het onderhoud kostbaar maken. Een unieke oplossing om steeds terugkerende schades aan bruggen te voorkomen werd gevonden door een inklapbare brug te bouwen, de Steffenbachbrücke. Elk voorjaar wordt deze via een ingenieuze techniek op zijn plaats gebracht en elk najaar weer ingeklapt.

SONY DSC

Na de komst van de Furka Basistunnel, die het hele jaar door treinverkeer mogelijk maakte, werd het bergtraject in 1981 gesloten. Een comité ter behoud van de lijn – de Dampfbahn Furka Bergstrecke AG- zorgde ervoor dat uiteindelijk met een verkregen concessie het traject weer bereden mocht worden. In 1990 werden twee in Vietnam teruggevonden Furkastoomlocomotieven teruggehaald naar Zwitserland en na revisie bij de DFB in dienst genomen, genaamd “Furkahorn” en “Gletschhorn”.

Het herstel
Vanaf 1985 werd met de herstelwerkzaamheden begonnen. Veel vrijwilligers gingen aan de slag om de vele bomen en struiken te kappen, het traject schoon te maken, een nieuw beveiligingssyteem aan te leggen enzovoorts. Verder zijn er informatiebalies in Reals en Gletsch geopend.

0098

Ook in Nederland werd een sectie van de supportersvereniging Verein Furka Bergstrecke opgericht, met mensen die spoortreinen en – lijnen -en vooral die met ‘stoom”- een warm hart toedragen. De leden meldden zich aan om ingezet te worden voor het herstel. Gekozen kon en kan worden voor een rol bij het sneeuwruimen in mei (hoogste lawines gemeten van 17 m!!) tot het winterklaar maken van de baan in oktober.

0084

In 1995 kwam ik in contact met enkele Nederlanders die jaarlijks in week 35 daar aan de slag gingen. En ik werd besmet. Een week vakantie met uitdagingen. En die waren er voldoende. Drie jaar heb ik mee gewerkt in de keuken, er was een professionele kok, om 40 man te voorzien van de broodnodige energie. Maar ook bikkelen om watergangen in de rotsen aan te leggen of de plaatsing van dynamiet voor te bereiden. Er werd “betonniert”, geschottert ( steenslag tussen rails en dwarsliggers aanbrengen), en de tunnels werden van nieuwe wanden voorzien. En ik kan u vertellen dat de weken dat de Nederlanders er waren, er veel werk verzet werd. Zondags werd een programma uitgerold dat wij in vier dagen voltooiden. Goede afspraken, communicatie en heldere rolverdeling zorgden voor veel efficiency en effectiviteit. En we hadden veel kennis in huis over het leggen van rails e.d. Mocht u een bezoek willen brengen aan deze lijn, bekijk dan zeker de zogenaamde “Drehscheibe” (waarop de locomotief gedraaid kan worden) in Gletch, die vrijwel volledig door Nederlanders is gebouwd. En in de avond werd de dag gezellig op onze wijze geëvalueerd.

Onze werkzaamheden werden gecoördineerd door een bouwbedrijf ter plaatse en het dagelijks toezicht was in handen van “Manni”, het Urgestein uit Baselland. Een oude, lees voormalige, Lokführer met kennis van de omgeving en gelukkig van het weer in de bergen. Meestal, wij werden er diverse keren mee geconfronteerd, vindt eind augustus de eerste “Kälteeinbruch “ plaats. Sneeuw boven de 1500-1700 meter. En dat is juist de hoogte waarop wij werkten. Dus onze inzet werd beperkt maar we konden gelukkig de koeien op de alm helpen door met de trein voer naar boven te brengen. Een zeer bijzondere ervaring. In die tijd was ik correspondent van Jan Versteegt, o.a. weerman van radio 2. Uit eerste hand ontving hij de berichten over sneeuwval en of het afsluiten van de passen in dit gebied.

0159

En onze Manni schreeuwde ons op een mooie dag bij het werk in de buurt van de Rhônegletscher van de lijn omdat het weer snel ging omslaan. Wij hadden niets in de gaten, maar koud in de bus, begon het onbedaarlijk te onweren en te storten. Hoe belangrijk plaatselijke kennis in de bergen is….

Heeft dit verhaal je nieuwsgierig gemaakt, breng dan beslist een bezoek aan deze geweldige spoorlijn in een prachtige bergwereld. Maak eens een rit ( u bent een dag onder de pannen) vanuit Realp naar Oberwald en terug. Of stap op station Furka uit en loop terug naar Realp. Bent je geïnteresseerd in het werk van de Nederlandse sectie, bezoek dan onze Nederlandstalige website www.furkabahn.nl en word eventueel lid.

0143

Gastbijdrage van Remko Oosterwijk

Categorieën: Leuk verhaal

Reviewer

Reviews zijn de smaakmakers van Wintersportweerman.nl. Iedereen kan zomer en winter een review in sturen van zijn of haar bestemming. Reviews worden altijd - soms licht bewerkt - geplaatst. Stuur ze in met een e-mail naar info@.

7 reacties

Gesloten voor reacties.