4 oktober begon ik de dag met een bericht dat Val Gardena de zomer verlengde tot eind deze maand. Ik ben de afgelopen dagen wat fantastische foto’s op het internet tegen gekomen.  En daar blijkt uit, dat ook Montafon dit jaar zeer goede zaken doet met betrekking tot de wandelaars en echte hikers. Het herfstweer van afgelopen weken hebben prachtige plaatjes opgeleverd. Ik ben op zoek gegaan naar de maker van de foto’s en kwam uit bij; hoe kan het ook anders, het Twitter account van Montafon. Via deze weg heb ik wat informatie opgevraagd. Jacomien Heeres is op dit moment nog op vakantie in Vorarlberg. Ze houdt heel erg van wandelen, en maakt dan ook prachtige foto’s van haar wandelingen. De afgelopen week heeft ze 3 pittige wandeldagen gehad. Ik heb natuurlijk gevraagd of ik de foto’s mocht publiceren, en dat vond deze dame een eer. Jacomien heeft me ook direct een mail gestuurd met de precieze informatie en zelfs ieder detail over het weer van iedere dag. Ik moet zeggen: Ik had het niet beter kunnen schrijven, dus vandaar dat ik ook veel van haar ingestuurde tekst zal overnemen.

Dag 1
Ze is begonnen met een wandeling vanuit Brand, vanuit dit dorp is ze omhoog gegaan en over höhenweg terug. Zie de prachtige herfstkleuren in de bomen. Ieder jaargetijde kent haar schoonheden in de natuur! Daarna heeft ze de Kesselfall bewonderd. Een prachtige waterval. Het water valt in een diepe door water uitgesleten kloof.
[metaslider id=26443]

Dag 2
Met de gondel vanuit Schruns omhoog naar de Kapellalpe. Jacomien vertrok met zon, maar later op de dag zag ze de bewolking vanuit het westen flink toenemen. Maar het was een Mooie dreigende lucht Deze dreigende lucht kwam opzetten toen ze onderweg was naar Speichersee en door de langste skitunnel van de wereld(467 meter) ging, naar Schwarzsee. Deze wandeling is tevens zeer goed met kinderen te doen vertelt ze. (Goed om te weten. Vaak denken we aan flinke wandelingen alleen aan echte hikers, maar niet direct aan kinderen). Terug op terras bij Kapellrestaurant bekijkt Jacomien de bergwereld door de daar staande “kijker”. Dit is geen verrekijker of iets dergelijks,  maar de “kijker” voegt aan alle bergtoppen de namen en hoogtemeters toe. Dat is nou leerzaam.
[metaslider id=26448]

Dag 3
De auto heeft ze geparkeerd op een terrein voor de slagboom aan de weg naar de Lünersee. Vandaar ging ze te voet verder. Bij deze dag vertelt ze: “Heerlijk wandelweer. Veel zon. Bijna boven op de top af en toe stevige frisse wind. We zijn 09:45 bij de auto vertrokken en staan 12:30 boven op de Motta Kopf. Het eerste deel van de klim tot Sonnenlagant Alp is zeer goed begaanbaar. Door grasland en bos met bomen in herfst tooi, afwisselend en niet moeilijk. Wel continue stijgen. Na de Alp nog een deel makkelijk begaanbaar pad. Het laatste deel van de klim is iets lastiger en vraagt wandelervaring. Smal en rotsig pad langs steile helling. Boven worden we beloond met prachtig uitzicht! Een heel klein puntje van de Lünersee is zichtbaar. Brand zien we helemaal van bovenaf. Een lange pauze op de top genomen. Op de terugweg is de lichtval geheel anders. Net boven de Sonnenlagant Alp worden we getrakteerd op een letterlijk “schitterend” zicht op meerdere watervallen. De zon beschijnt ze waardoor ze er prachtig uitzien. Lukt ons helaas niet om dit op de foto vast te leggen…. Na 2 uren dalen komt de auto weer in zicht. Voldaan rijden we het Brandnertal weer uit. We komen zeker weer eens terug!” Een mooiere reclame voor je gebied kun je niet krijgen ben ik van mening. Bedankt Jacomien
[metaslider id=26459]

Mocht u nu ook geïnteresseerd zijn in een mooie wandeltocht in het gebied van Montafon, Kijk dan eens hierrr voor interessante wandelingen tijdens uw verblijf. Voor een interactieve wandelkaart in het gebied van Montafon klikt u hierrr.

Marco

Marco: Geboren 14 november 1976. Fanatiek skiër en natuurliefhebber. Vader van 3 kids en sinds 2011 verbonden aan WSWM. Hierbuiten is Marco werkzaam bij het ministerie van veiligheid en justitie.