Knal moeiteloos de bergen op met een e-bike.

Kleinwalsertal
Lees verder >

Ontdek de mooiste natuur op 2 wielen, ga fietsen in het Kleinwalsertal.

Les Menuires
Lees verder >

Beleef een vakantie voor het ganse gezin in Les Menuires.

Kleinwalsertal
Lees verder >

Overwin de bergen, ga op via ferrata in het Kleinwalsertal.

De leukste zomerevenementen voor het hele gezin.

Trek je wandelschoenen aan en ga erop uit in Loser.

Een paradijs voor jong en oud, de ideale zomerbestemming.

Wandelvakantie in Kleinwalsertal
Lees verder >

Hier ziet u de natuur in al haar facetten, vindt u talrijke wandelmogelijkheden en populaire cultuurevents.

Grenzenloos Wandelen in Kleinwalsertal
Lees verder >

Rondom de bergen en de prachtige kleurrijke wereld van Kleinwalsertal. Boek nu jouw wandelvakantie met de speciale zomerweken.

Kleinwalsertal
Lees verder >

Een zomervakantie waar je nog lang gaat van nagenieten!

Renault Kadjar
Lees verder >

Samen op avontuur

Les Menuires
Lees verder >

Wandelen, mountainbiken, klimmen, dat kan je hier in de mooie natuur.

Hoe sterk is een liftkabel, en is angst terecht?

check ook eens

15 Reacties

  1. Ronaldo schreef:

    Geinig dit onderwerp Marco. Ik ski zelf al +35 jaar. Ik heb mezelf nooit afgevraagd of de kabel zou kunnen breken. Eerder of de armen van de tussenstaanders niet doorbuigen op het moment dat de stoeltjeslift “volgeboekt” is. Dus de maximum capaciteit!
    Afgelopen zomer was ik in Oostenrijk op vakantie en ik heb daar het onderhoud aan een stoeltjeslift eigenhandig mogen aanschouwen. Alle stoeltjes werden 1 voor 1 van de kabel gehaald, compleet uit elkaar geschroeft, de kabel werd gecontroleerd en de bewegende delen ingevet en het stoeltje werd weer in mekaar geschroeft en opgehangen. Weet je uit hoeveel onderdelen alleen al een 2 zitter zonder haube bestaat?? Waanzinnig. De heren van de lift zijn er dan ook de hele zomer mee bezig. In dit geval maar met z’n tweeën. Aankomende winter ben ik ook weer in dit gebied en kan ik met een gerust hart de 2 persoons stoeltjeslift nemen.

  2. Jeroen Elferink schreef:

    Zeer interessant onderwerp 🙂 Laat me denken aan de horror film Frozen, als wintersport liefhebber toch wel een film die je gezien moet hebben ; http://www.youtube.com/watch?v=alfC8HI09Vc

  3. Cees3 schreef:

    Hoe zit het met de veiligheid van een trein, zoals in Ellmau. Deze gaat volgens mij ook met een kabel en gelukkig niet door een tunnel zoals vroeger in Kaprun.

  4. michel schreef:

    Zeer interessant onderwerp mijn complimenten.

  5. Snowman schreef:

    ik zit me altijd af te vragen hoe de kabel altijd aan de de liftpalen blijft hangen.

    Voordat de lift een steiler stuk omhoog krijgt gaat dan gaat hij onder de wielen van de paal door zodat hij een hoek omhoog kan maken. Echter, als er een dusdanige afstand tussen 2 liftpalen zit en er zich veel gewicht (personen) in de bakjes tussen die 2 palen bevind, dan gaat de kabel “bol” (of is het hol :-)) hangen tussen die 2 palen (de kabel gaat nooit compleet strak van paal 1 naar paal 2). Mijn logica zegt dan dat de kabel die bij de bovenste paal van de 2 onder die paalwielen door gaat los zou moeten laten van de wielen. Dit gebeurd uiterraard niet, maar hoe snap ik nooit, zoals eerder gezegd: zo ontzettend strak lijkt de kabel niet onder deze wielen te hangen maar toch loopt hij altijd naar de wielen toe. De kabel lijkt de kabel niet geklemd te zitten bij de liftpalen en er lijkt zich ook geen een of ander magnetisch systeem te bevinden.

    Het is niet dat ik hier angst voor heb, totaal niet. Maar het fascineerd me meerdere keren per wintersport trip 🙂

    Liftbouw is interresant!

    • Snowman schreef:

      Logica schreeuwt natuulijk dat de paal(en) hierachter er voor zorgen dat de kabel goed loopt. Vaak naar gekeken maar het heeft me nooit echt overtuigd (heel naief waarschijnlijk ;))

    • Marco schreef:

      Wat een verhaal lol.. ik ga hier eens op letten als ik in lift zit. wel zie je altijd in de stations gigantische contra gewichten hangen, zodat er wel wat speling is.

    • Frederic schreef:

      Simpel @Snowman. Gewoon genoeg spanning op de kabel zetten, en de liftpaal, waar de kabel de wieltjes langs de onderkant passeert, laag genoeg maken.
      Betere vraag: hoe krijg je bij de montage voldoende spanning op de kabel. Bij grote bakliften zie je idd die grote contragewichten hangen. Zo dus. Maar bij stoeltjesliften heb ik die gewichten nog nooit gezien.

  6. Marco schreef:

    Bedankt voor de complimenten:-).
    @Cees3. ik heb in beide gezeten. die van Ellmau gaat echt met flinke snelheid trouwens;-) Die Hartkaiserbahn word ook iedere keer gecontroleerd, net zo goed als andere liften. als er iets mankeert gaat er net als bij een auto lampjes branden op diverse panelen.
    Die van Kaprun heb ik 2 weken voordat het ongeluk gebeurde ingezeten…. of liever gezegd gestaan, want zitten kon niet..was zeg maar een statrap.. maar pff…. voelde me echt een sardientje..moet verschrikkelijk zijn geweest dat ongeluk. nu gelukkig alles bovenlangs.

  7. Alies schreef:

    Leuk om te lezen Marco!
    Ik ben wel zo iemand die denkt van..ahum.. houd dat draadje ons wel allemaal 😀

    Duidelijk verhaal.
    Ik zal dit jaar aan dit verhaal denken als ik in Mayrhofen in de bakjes zit! 😀

  8. Frederic schreef:

    anders dit filmpje van doppelmayr even bekijken. Niet dat je er veel wijzer uit wordt, maar wel leuk om eens te zien.
    http://media.doppelmayr.com/en/media-library/media-library/ropeway-systems/detachable-chairlifts/system-movie/film-lokal.html

  9. Kees schreef:

    Goed verhaal!! Vooral aan terugdenken wanneer je in een stoeltjeslift zit en de bediende drukt beneden op de noodstop omdat iemand gevallen is. Dan golft zo’n lift behoorlijk heftig op en neer. 😀

  10. Dennis schreef:

    Interessant artikel, heb me al eens afgevraagd hoe het nu precies zit. Maar zoals boven ook al eens gemeld, ik ben ook nog wel benieuwd hoe het zit met de krachten die op de palen en armen komen, vooral omdat de palen veelal scheef staan..

    Ik snap alleen die factor 12 niet helemaal zoals je ‘m uitlegt.. Als er staat ‘max 10 personen’ is dat per stoel. Vooral wat langere liften hebben natuurlijk al gauw zo’n 100 stoelen. Als er dan 10 per stoel in mogen zit je op 1000 personen maximaal tegelijk in de lift, dat is meer dan de 10*12 die je omschrijft. De factor 12 betekent dan dus dat de lift 12.000 personen moet kunnen dragen?

    En nog iets over de koppeling: modernere stoeltjes en cabineliften komen los van de kabel op het begin- en eindpunt, maar ook soms op ‘tussenpunten’ waar in- en uitgestapt kan worden. Hoe gaat men dan om met het koppelpunt tussen de uiteinden van de kabel?

    En dan nog één klein puntje opbouwende kritiek: zie erg veel overbodige spaties in je tekst (zie: http://www.spatiegebruik.nl/regels.html)

  1. 1 oktober 2013

    […] in de buurt zijn. En mocht je denken: “stel dat de brug nou breekt? bekijk dan eens ons blog: Hoe sterk is een liftkabel, en je hoeft nooit meer bang te […]

WSWM.nl heeft duidelijke spelregels voor reageerders. Surf eens naar deze spelregels zodat je weet hoe we het hier leuk en gezellig en vooral informatief houden. Discussie is leuk maar we vallen niemand persoonlijk aan. Een kritische houding is welkom - opbouwende kritiek is een geschenk - maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen! Onze levendige community is waar we het allemaal voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je bijdrage aan dit mooie platform. Controleer je reactie nog eens op spelfouten en al te scherpe randjes.

Plaats de url van je uploaded image tussen [img] [/img] tags in je comment. Uploaden kan met het fototoestel bovenin of op http://nl.tinypic.com/.