Blij om weer in de sneeuw te zijn!

Blij om weer in de sneeuw te zijn!

Ik kan het aantal bijna-doodervaringen van vandaag niet eens meer tellen. Oké, dat is een beetje overdreven, maar ik ben minimaal 10 keer bijna onderuit geskied vandaag. De racetrack op racetempo afleggen is geen goed idee als er tal van andere skiërs hetzelfde idee hebben. Het is trouwens verboden en kan je een diskwalificatie voor de race opleveren, maar daar trok niemand zich wat van aan. Nu ski ik als een echt (snel) meisje en was ik niet van plan om m’n nek vandaag al te breken, maar er zijn heel wat kamikazepiloten aan me voorbij gezoefd.

De droom van ieder (groot) kind
De Inferno Rennen zijn eigenlijk gewoon de droom van ieder groot kind. Hebben we er niet allemaal weleens van gedroomd om de piste helemaal voor jezelf te hebben en geen enkele bocht te hoeven maken als je dat niet wilt? Juist. Ik vond dat op de steilste piste van de Jungfrau Region (75%) geen bijzonder goed idee, maar misschien ben ik gewoon een bange poeperd. Er moet wel een steekje bij je los zijn eigenlijk, wil je op racetempo dit parcours afleggen.

Murren Inferno dag 2 - 5

De zwarte piste waar de race start.

Een oefenrondje
Ik heb de complete track maar 1xtje geskied. Om helemaal boven te komen heb ik 2 uur gewacht. Geen grapje. Omdat ik ’s ochtends nog een afspraak bij het toerismebureau had en m’n skipas nog op moest halen, stond ik pas rond een uur of 10 op de ski’s. 10:30 was het toen ik in de rij bij de Schlithorn-gondel aansloot en om 12:30 was ik op de top. Niet voor herhaling vatbaar wat mij betreft, maar dit zal er wel mee te maken hebben dat iedereen de baan minimaal 1x wil verkennen voor de race morgen. Minus de gigantische groep oude van dagen, die gingen waarschijnlijk alleen maar voor het adembenemende uitzicht vanaf Piz Gloria.

Even de verwachtingen bijschaven
Oké. De pro’s doen de complete 14,9 kilometer in 13 minuten en de goede skiërs in 45 minuten. Nu zou ik mezelf normaal wel bij de prima skiërs rekenen, maar m’n conditie is niet om over naar huis te schrijven. Om over m’n langlauf-skills en prik-plezier maar helemaal niet te spreken. Wie heeft er nou bedacht om – voor de lol – een deel van de race opwaarts te skiën? Wat een ellende! Daar ga ik héél véél tijd verliezen. Lopend ben ik zelfs nog sneller. En ja, dat heb ik vandaag daadwerkelijk getest. Ik ben nog geen 60 kilo, dus lang uitrutschen, dat is er niet bij voor mij. Goed. Aangezien we toch niet de complete race kunnen skiën, zie ik het allemaal wel. Iemand moet laatste zijn ;). Jammer dat Sir Arnold Lunn (zoon van de oprichter van de race) niet meer meedoet. Die deed een aantal jaar geleden met zijn 90 jaar nog mee, maar moest ermee stoppen omdat hij er te lang over deed en de race ophield. Hajo heeft hem jaren geleden ooit ingehaald, nadat hij 10 minuten na de negentiger was gestart.

Murren Inferno dag 2 - 1

Gemütlich hè?

Een ware traditie
In de rij van de gondel, in de stoeltjeslift of tijdens het boodschappen doen heb ik wat mensen uitgehoord (en stiekem afgeluisterd). Wat is dat toch, die drang om mee te doen aan de Inferno Rennen en hoe kom je aan tickets? Meedoen doe je voor de enorme kick en aan kaartjes kom je meestal via-via. Meedoen blijkt zelfs verslavend te zijn. 2x, 4x, 9x en zelfs 10x hebben de mensen die ik gesproken heb al deelgenomen. Een echte Zwitserse traditie waar iedereen met heel veel plezier weer richting Mürren voor reist. “Als je voor de eerste keer meedoet maak je nodig de fout om in je normale skikleding en all-mountain ski’s mee te doen” vertelt mijn Zwitserse medeliftpassagier me. Hij doet voor de 2e keer mee en heeft direct na zijn vorige deelname een racepak en raceski’s aan laten meten. Dat verklaart een hoop. Ik heb namelijk nog nooit zoveel lange race-ski’s in de rij voor de lift gezien.

Murren Inferno dag 2 - 4

Check die lange ski’s.

Hey Lody!
Ik spotte Lody Pieters – de Nederlandse oud-alpienskiër waar ik gisteren al over schreef – toevallig vandaag op de piste toen hij aankwam aan het einde van de racetrack. Of eigenlijk spotte hij mij, want zonder bril herkende ik hem niet. Ik kon het niet helpen om hem tijdens deze spontane 1e ontmoeting al een beetje aan de tand te voelen. Over zijn fanatisme bijvoorbeeld. Hij staat bekend als bloedfanatiek, maar zelf vindt hij dat wel meevallen. “Je moet wel fanatiek zijn om te overleven, althans, een beetje vooraan in de race mee te doen”. Voorbereiden? Dat doet hij door z’n ski’s een grondige waxbeurt te geven. Daar ben je wel een avondje zoet mee. Toen ik hem rond de klok van 13:00 tegenkwam, had hij er al 2 afdalingen opzitten vanaf de top en er zou er nog een volgen, maar dan met andere ski’s. Welk type ski’s hij kiest, dat is afhankelijk van het weer. Als we Hajo mogen geloven skiën we morgen zelfs een deel in de regen. Waterski’s dan maar?

Kans op een Nederlandse #1
Bij de reuzenslalom heeft Lody deze week al laten zien uit welk hout hij gesneden is. In zijn klasse werd hij eerste. Aangezien hij het bij het langlaufen ook heel goed gedaan heeft (16 minuten, als ik het me goed herinner) betekent dit, dat hij kans heeft op een podiumplek voor de combinatie langlauf, reuzenslalom en Inferno-afdaling. Fingers crossed dus morgen voor startnummer 245! Neerlands trots.

3, 2, 1 GO!
Morgenochtend is het dan echt zover. Vroeg, héél vroeg ga ik de berg op, zodat ik om 07:30 boven ben. Om 08:57:24 mag ik dan daadwerkelijk starten. Ik heb trouwens geluk. Ik mag (omdat ik als journalist meedoe) als een van de eersten starten, nét voor de pro’s. Doe je voor de eerste keer mee, dan start je normaal ergens achterin het veld. Hoe vaker je meedoet en hoe sneller je tijd wordt, hoe verder je vooraan mag starten.

Murren Inferno dag 2 - 8

Het officiële startpunt.

Nog onbekend waar de race morgen start
Omdat het vannacht gaat sneeuwen en waaien, is het nog onbekend waar de race morgen start. Er zijn – afhankelijk van de wind en het lawinegevaar – 3 opties. Helemaal bovenaan (de officiële start) bij de Kleine Schilthorn. Bij het Birg middenstation of iets lager bij Obere Hubel. De finish is helaas niet helemaal beneden in Lauterbrunnen, maar bij Winteregg omdat de sneeuwcondities gewoonweg niet goed genoeg zijn.

Nu is het eerst tijd voor lol, want er staat een fakkeltocht met Guggenmusik en de uitreiking van de diamanten speldjes (voor de echte diehards) op het programma.

Murren Inferno dag 2 - 9

De fakkeltocht met de duivel die later deze avond zal branden.

Murren Inferno dag 2 - 10

Duim je morgen voor me?

Ps. heel erg bedankt voor alle reacties op m’n blog van gisteren. Vind ik superleuk!

“How about snow?”

Murren Inferno dag 2 - 2

Hier start het Inferno Rennen.

Ps. lees ook de rest van mijn blogs over hoe ik meedeed aan deze rete-spannende skiwedstrijd waarin ik vreselijk slecht was.

1. Een duivelse skirace, de voorpret is begonnen
2. Duim voor me, want morgen doe ik mee aan de Inferno Rennen
3. Inferno Rennen in Mürren: afschuwelijk en geweldig tegelijk
4. Inferno the day after: zou Pippa Middleton ook zo’n spierpijn hebben als ik?


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

28 reacties

Gesloten voor reacties.