Dit verkeersbericht is in beginsel een aanvulling op de al fraaie berichtgeving over de weersomstandigheden door Frederic deze ochtend. Beter is het in het algemeen om de kaarten (/runs) van zo kort als mogelijk van te voren (ik prefereer de 12-uurs runs van donderdag) te gebruiken én de lokale berichtgeving mee te pakken, die terecht niet verder reikt dan de betrouwbare termijn van 48 uur vooruit. Vanwege de vele sneeuwval die te verwachten is toch liever al tijdig een bericht. Wanneer er nieuwe inzichten volgen in de komende uren / dagen zullen er updates verschijnen – onderaan dit bericht. Waarin ik overigens dankbaar gebruik maak van de heldere kaarten die al door Fré geplaatst zijn. Hierboven de waarschijnlijk meest impact hebbende situatie: aan het begin van de meest gangbare dag om met de auto aan te komen of te vertrekken. Maar laten we bij het begin beginnen. Tot in de loop van zondag door de relatief hoge sneeuwgrens vrijwel geen onderscheid tussen heen- en terugreis; slechts in de berggebieden zal de neerslag in vaste vorm vallen. Daaronder druiligere regen. Maar zorg dus dat de sneeuwkettingen binnen handbereik liggen. Alsmede warme kleding en de noodvoorraad – je wet maar nooit.
Vanavond begint de eerste sneeuwfase die aan zal houden tot morgenochtend vroeg. Juist aan het eind van de nacht zullen in de Franse Alpen de intensiteiten het grootst zijn – tot zo’n 5 centimeter per 3 uur; plaatselijk iets meer. Wil je vertrekken op vrijdag; al snel in de ochtend zal het droog worden en is het ter plaatse de situatie aanzien! Zeer waarschijnlijk is dat er met man en macht aan gewerkt zal worden de wegen zo goed en snel als mogelijk sneeuwvrij te houden / te maken. Hoe langer je de rit kunt uitstellen hoe beter derhalve. Er volgt vroeg in de ochtend een droge periode die zal aanhouden tot ongeveer het eind van de middag. Tevens zien we op de kaart de karakteristieke Alpenboog: dat houdt dus in dat de sneeuwgrens relatief hoog ligt. Nu ja, in de meeste skigebieden zal de neerslag als sneeuw vallen maar eenmaal uit de bergen beneden de 1000 meter sowieso geen problemen behalve vervelende regen tot vrijdagochtend. De rest van de reis op vrijdag zal (richting het laagland) vrijwel droog verlopen. Op de door Fré eerder benoemde trog op vrijdagavond mogelijk toch 5 tot 10 centimeter nieuwe sneeuw voor de Franse Alpen.
Wat natuurlijk ook opvalt zijn de aanzienlijk forsere accumulaties in de stuwgebieden rond met name de Italiaans – Zwitserse grens. Daar in de loop van komende nacht en morgenochtend periodes met 10 tot 15 centimeter sneeuwval (de andere modellen laten meer zien dat bovenstaande kaart) per drie uur. Dat gaat ongetwijfeld tot zeer slechte rij-omstandigheden leiden.
Er zal daar tot morgenmiddag zeker 20 tot plaatselijk 45 centimeter vallen; mogelijk meer. Dit is zo ongeveer de meest behoudende kaart die te vinden is; eerdere runs en andere modelberekeningen laten nog wat meer zien. Ook hier overigens een sneeuwgrens die meest tussen de 1000 en 1200 meter zal liggen. In die gebieden dus zeker problematische omstandigheden. Opnieuw geldt: tijdens de droge periode vrijdag overdag zal gepoogd worden de wegen schoon te vegen.
De droge(re) periode tot vrijdagavond; het begin van de middag lijkt het beste vertrekmoment te zijn.
De noordkant krijgt tot zaterdagmiddag vrijwel niets van dit alles mee. Hooguit wat lichte sneeuwval boven de 1200 meter; vrijwel nergens zal er tot dan in totaal meer dan 5 centimeter vallen.
Vanuit het westen echter nieuwe sneeuwval vanaf de loop van zaterdagochtend. Eerst en vooral de Franse Alpen en opnieuw het Zwitsers / Italiaanse grensgebied.
In de loop van de zaterdagmiddag dan ook voor de noordkant sneeuw boven de 1000 tot 1200 meter. Aankomen of vertrekken vóór de middag als je dat op zaterdag wil doen is daar de verstandigste keuze.
Zaterdagavond zal het vanuit het westen -weer tijdelijk- droog worden, in Frankrijk al in de namiddag. Dit kan dus ook een optie zijn.
Op dat moment begint de stroming van de aangevoerde lucht echter te kantelen van west naar noordwest en zullen de sneeuwgrenzen dalen. Mogelijk dan al sneeuwval in de Duitse middelgebergtes en hoog-België.
Steeds omvangrijker; zondagavond ligt de sneeuwgrens algemeen rond de 400 meter. Dat wordt dus de slechtste reisdag.
De (deel) dump in de nacht naar maandag en maandagochtend vormt overigens een mooi slot-offensief: eenmaal op plaats van bestemming wit goud tot in de laagste dalen! Veilige reis en veel plezier gewenst!!!
8 reacties
Gesloten voor reacties.