Wederom een nieuwtje uit het gebied Zell am See-Kaprun. Sinds afgelopen week is het geheel Nederlandstalige Twitter account gelanceerd. Het officiële Twitter-kanaal van de VVV van Zell am See Kaprun is speciaal voor de Nederlandse fans van dit wintersportgebied uitgebracht. Hier kun je alle ins en outs tijdens de winter, maar ook zomermaanden volgen. Lees de live berichten van de 2 Twitteraars Tim en Valentijn, die midden in het skigebied van Zell am See-Kaprun zitten, en je dus exacte informatie kunnen verschaffen, van een kwaliteitsfoto van de piste tot de gezelligste bar.  Je kunt ze ook alles vragen, zij zullen hun best doen om je te woord te staan. De afgelopen dagen zijn er al heel wat mooie plaatjes geschoten van Twitteraars die in dit gebied zijn geweest. Dat is nou het mooie van Twitter, is gewoon bijna altijd live. Hieronder een mooie verzameling plaatjes die voorbij kwamen.
[metaslider id=29419]

Om nooit te vergeten
Ik heb de tijdlijn van Kaprun even in de gaten gehouden afgelopen week, en er kwamen weer een hoop berichten langs van de grote, tragische treinramp van 11 november 2000. Een trauma dat gewoon nooit zal verdwijnen. Ik zag een reactie van iemand die schreef: “Het is 13 jaar geleden hoor, bij 15 herdenken we weer” (vrij vertaald uit Engels). Dit soort rampen mag je nooit vergeten. 155 mensen hebben het die dag niet overleeft. 12 mensen gelukkig wel. Een overlevende zegt: “De stroom viel uit, er er kwam ontzettend veel rook, wie naar boven rende was verloren”. Als sardientjes in een blik.

De ramp in het kort (bron: wiki)
De passagiers, die zich bewust waren van de brand maar de deuren niet konden openen, trachtten daarop het onbreekbare plexiglas in de ramen in te beuken om te kunnen ontsnappen. Een aantal passagiers dat zich aan de achterkant van de trein bevond, slaagde erin een raam te breken en volgde de raad op van een vrijwillige brandweerman met twintig jaar ervaring. Zij stapten naar beneden, voorbij het vuur en de rook. Foto’s zal ik achterwege laten. Ikzelf heb vaak in de bewuste ramptrein gezeten. Iemand van jullie ook?

De grote fout
Heel wat vastzittende passagiers hadden het bewustzijn reeds verloren door de giftige uitwasemingen voordat de treinbegeleider er in slaagde de deuren open te krijgen waarna ze handmatig konden worden opengeduwd door de nog bij bewustzijn zijnde passagiers. Zij ontvluchtten de wagon en maakten vervolgens de fatale fout opwaarts de tunnel in te vluchten in plaats van neerwaarts. De tunnel werkte echter als een gigantische schoorsteen die snel zuurstof opzoog via het onderste eind van de tunnel en snel een giftige rook, een verschroeiende hitte en het vuur zelf opwaarts stuurde. Al de passagiers die te voet de tunnel beklommen, waaronder de treinbegeleider, stikten door de rook of verbrandden tot de dood er op volgde. Het was 6 dagen geleden 13 jaar geleden, maar laten we er even bij stilstaan. 
kapruntrain1gedenksteen

Het monument geeft je het idee dat je in een tunnel loopt. De tunnel is voorzien van smalle nissen met gebrandschilderde ramen, één nis voor ieder slachtoffer met vermelding van naam en geboortedatum. Veel nabestaanden hebben de nissen voorzien van foto’s van de slachtoffers.

Inmiddels brengen de nieuwe gondels ‘Gletscherjet 1’ en ‘Gletscherjet 2’ je bovengronds naar de aansluiting met de liften van de Kitzsteinhorn.
Traveler


Marco

Marco: Geboren 14 november 1976. Fanatiek skiër en natuurliefhebber. Vader van 3 kids en sinds 2011 verbonden aan WSWM. Hierbuiten is Marco werkzaam bij het ministerie van veiligheid en justitie.

10 reacties

Gesloten voor reacties.