De eerste nachtvorst komt er weer aan en ook de kans op sneeuw neemt toe dus moeten de gladheidsbestrijders weer op pad. Hoe komen ze aan hun informatie? Waar strooien ze mee? En wie zijn het? Ik ga dat hieronder in het kort toelichten.

image
Op diverse willekeurige locaties (meestal de koudste plekken) staan meetstations jullie hebben vast wel eens afgevraagd wat zijn dat voor dingen nu hier dus het antwoord. De meetstations zijn verbonden met lussen die gefreesd zijn in het wegdek. Wat voor informatie wordt hiermee allemaal verzameld?
image

Wegdektemperatuur
Wegdekconditie, voor het meten van een vochtig wegdek en aanwezig strooizout
Luchttemperatuur en relatieve vochtigheid (ten behoeve van dauwpunt)
Temperatuur onder wegdek
Windrichting en windsnelheid
Neerslaghoeveelheid
Neerslagsoort
Straling
Videocamera ten behoeve van weergave lokale situatie

Deze gegevens kunnen weer uitgelezen worden op de computer waarmee een programma (GMS) de data uitleest.
image
In het programma krijg je een wegenkaart te zien met daarop de stationsinfo. De informatie kun je helemaal uitsplitsen in grafieken. Zo kan men precies de bovenvermelde criteria inlezen maar ook terughalen zodat men precies weet wanneer en waar er gestrooid is. De hoeveelheid zout wordt constant gemeten en wordt uitgedrukt in een bepaalde waarde met een moeilijke naam. Zal ik jullie van onthouden.

Wie strooit er?
Voor de Nederlandse snelwegen is Rijkswaterstaat verantwoordelijk. Rijkswaterstaat huurt een aannemer in en die mag de benodigde materialen gebruiken. De strooiwagens en de schuivers en ploegen staan op een opslag klaar. Moet er gestrooid worden dan gaat er 1 telefoontje naar de aannemer en die zet middels een gekoppeld telefoon het bericht door naar de chauffeurs. Deze moeten in principe binnen een half uur op de opslag zijn. Daar staat een shovel klaar en die schept het zout in de strooiwagen. Elke strooiwagen heeft zijn eigen route en het is de bedoeling dat ze binnen 2 uur uur hun gebied gestrooid hebben.

Waar wordt mee gestrooid?
Er wordt met zout (pekel) gestrooid. Er is een verschil tussen preventief strooien en curatief strooien. Meestal wordt er preventief gestrooid. Het woord zegt het al. Strooien voordat het glad kan worden.
In Nederland wordt meestal met natzout (natriumchloride) gestrooid ook wordt calciumchloride toegevoegd om opstuiven te beperken. Ook kan met droog zout gestrooid worden dit heeft echter als nadeel dat het minder hecht aan het wegdek maar kan handig zijn bij droge sneeuw en ijzel.De gladheisdscoordinator geeft door hoeveel zout er per vierkante meter gestrooid moet worden en de chauffeur klopt dit in een modern computersysteem in zijn strooiauto en automatisch wordt de juiste hoeveelheid zout gestrooid.

Wegdeksoorten
In Nederland hebben we steeds meer te maken met wegen die gemaakt zijn van zeer open asfalt beton. (ZOAB) Tijdens regen zijn ze ideaal want ze slurpen als het ware de neerslag op. Geen opspattend water meer en veel beter zicht maar in de winter heeft het ook een groot nadeel. Het zout trekt ook sneller weg. Vooral opvriezing is erg geducht! Het is een nadeel dat overwogen is omdat er meer voordelen in totaal opwegen tegen de nadelen. Een ander nadeel van ZOAB is dat het sneller kapot vriest door in en uitzetting van het water.

Wanneer is het tijd om te gaan strooien?
Staat er vorst op het programma dan is dat vaak in eerste instantie nachtvorst. De gladheisdscoordinator leest het GMS systeem uit en wordt vaak ook nog ondersteund door een bekend weerbureau die constant de systemen monitoren. Zij staan met elkaar in verbinding via de telefoon of semafoon (pieper) Zo kan er 24 uur waakzaamheid geboden worden. Ook op de verkeerscentrales er zijn er 5 in totaal in Nederland kan het systeem gemonitoord en uitgelezen worden. Wordt er gladheid verwacht dan wordt ook nog eens rekening gehouden met de spits. Immers een strooiwagen wil niet stilstaan. (In sommige gevallen kan het niet anders) zo kan het dus zijn dat er ’s avonds bij plus 6 graden al gestrooid wordt om bijvoorbeeld niet in de ochtendspits te rijden wanneer rond zonsopkomst de weg onder het vriespunt duikt. Dan moet er ook nog rekening gehouden worden met het weertype want vallen er buien spoelt al het zout van de weg en kan er weer aan de volgende strooironde begonnen worden. Zoals je leest zijn de strooiploegen er vaak maar druk mee en zal het mogelijk de komende winters nog drukker worden voor ze.

Ik laat het even hierbij. Er is nog veel meer te vertellen hierover maar dan wordt de tekst veel te lang. Klik hier voor meer info. Heb je een vraag? Ik beantwoord hem graag, schiet hem maar in de reacties!


Arjan Ehlert

Arjan Ehlert, 35 jaar, reageerde veelvuldig op de wintersportsite van Hajo en is enorm weerfan. Vanaf zijn 6e levensjaar al geïnspireerd door het weer. Zijn enthousiasme is Hajo ook opgevallen. Hier regelmatig te zien op de site en schrijft af en toe een blog over het weer en de wintersportgebieden. Ik heb enige ski-ervaring en naast het weer als hobby komt wintersport op nummer 2.

4 reacties

Gesloten voor reacties.