Review  KaprunZell am See door Arjen Drenthe.
In januari 2015 zijn we met een groep van 10 personen 10 dagen op vakantie geweest in Oostenrijk, Zell am See/Kaprun. We hebben gekozen voor deze locatie aangezien de groep erg divers is qua wintersport wensen. Zo waren er een aantal die iedere dag wilde skiën, een aantal die maar enkele dagen wilde skiën en zelfs niet-skiërs.

De fanatiekelingen ( ik en Wouter + vrouwen ) vertrokken al op de 14e januari om 4:00 uur in de ochtend richting Oostenrijk. We zijn zo vroeg gaan rijden omdat eerdere ervaringen rondom München niet al te goed waren. We besloten om 1 dag eerder te vertrekken en vlakbij onze eindbestemming te overnachten zodat we de 1e dag van de vakantie als eerste op de piste konden zijn. En zal je net zien de reis verliep voorspoedig, binnen 11 uur waren we in Radstadt waar we een goedkope overnachting hadden geboekt, Radstadt ligt 45 min rijden van Zell am See vandaan.

Na een nachtje slapen was het dan eindelijk zover! Vroeg vertrokken van Radstadt richting Zell am See wat overigens prima te berijden is en veel mooie uitzichten geeft.
zell am see

Gezien het onze eerste dag was hebben we gekozen voor de familie berg van Kaprun, de Maïskogl. Na het halen van de skipassen, waar overigens veel keuze in was en voor elk wat wils, zijn we de berg op gegaan. En het was heerlijk! Erg rustig! We hadden het gevoel het gebied voor ons zelf te hebben. Doordat de Maïskogl op de noordhelling ligt, blijft het bijna de gehele dag in de schaduw. Daarom was het hoger gelegen deel iets ijzig, wat ons even weer ‘met de beide benen op de ski’s deed staan’. Verder is de Maïskogl ideaal voor beginners. Veel blauw en erg breed. Bij het start en eindpunt van de piste heb je tevens een leuke après-ski tent.

waar de Stiegl rijkelijk vloeide en de hamburgers zeer goed waren voor een nog betere prijs ;-)

waar de Stiegl rijkelijk vloeide en de hamburgers zeer goed waren voor een nog betere prijs 😉

Na een mooie dag skiën gingen we voor het eerst naar ons huisje en dat is altijd weer afwachten wat je aantreft. Dit huisje was gelegen in Fürth. Een klein dorpje tussen Zell am See en Kaprun in.  Bij aankomst zagen we al dat het huisje zeer centraal lag. Op 100 meter van het huisje had je de halte voor de skibus waar je kon opstappen richting Zell am See (+/- 3 minuten met de bus) en Maïskogl (2 minuten). Bij binnenkomst in het huisje waren we verbaasd dat het huisje mooier was dan werd beschreven op de website. Met name het uitzicht vanuit je luie stoel op de gletsjer was adembenemend. Het huisje was modern en had alles wat je kan wensen van sauna tot jacuzzi. Na een relaxed avondje gingen we voldaan slapen en konden we niet wachten tot het weer ochtend werd. Na een heerlijk ontbijt zijn we richting Zell am See gegaan, richting de Schmittenhöhe.

schmittenhohe

Het voelde weer als thuis komen als je het Zeller meer ziet met op de achtergrond de prachtige besneeuwde bergen.

De sneeuw condities waren duidelijk beter als op de Maïskogl, heerlijke poeder! Piste goed voor iedereen, van beginner tot gevorderd. Dit jaar is er een kleine wijziging in de piste gemaakt, er is een klein kinder-funpark en het bospad is verlengd tot halverwege de 1. Er zijn vele berghutjes aanwezig waar je heerlijk kan eten en drinken. Schnaps Hans blijft toch wel het mooiste (maar ook de duurste). Het uitzicht wat je daar hebt is werkelijk fantastisch.
zell am see

De Schmittenhöhe is het gebied waar we het meeste geskied hebben. De diversiteit van de berg is super. Toen we met de groep compleet waren hebben we als verzamelpunt steeds de Areitalm gekozen. Deze ligt centraal op de berg en voor iedereen makkelijk bereikbaar. Ook voor de niet-skiërs bereikbaar via de gondel. Het restaurant heeft veel variëteit in gerechten en drinken, wel wat aan de prijzige kant.

Halverwege de week zijn we een dagje naar Kaprun geweest om daar op de gletsjer te skiën. We waren na een relatief lange gondeltocht met meerdere overstappen, en enige wachttijd door de drukte, zeer onder de indruk van het uitzicht op 3029 meter, ook de sneeuwkwaliteit was super. Voor een beginnende skiër was door de drukte het niet erg overzichtelijk en dat was wel erg jammer. Daarbij op deze hoogte heb je veel wind en is het voelbaar kouder dan op de lagere gebieden. Daarom verbleven wij ook vaak op de Schmittenhöhe en de Maïskogl. Tussen de bomen skiën en de vele berghutjes maken het voor ons toch allemaal wat sfeervoller.
kitzsteinhorn

zell am see

Zell am See is een dorpje met veel winkels en veel après-ski gelegenheden in alle prijs klassen. Van chique dure drankjes tot de jagerbomb en van dure restaurants tot goed geprijsd. Waar wij met name tevreden over waren was de ‘Crazy Daisy’. De Crazy Daisy is een gezellig restaurant en discotheek onder 1 dak. Op de avond dat wij er waren was er ook een live band die de sfeer er erg goed inhield (wat de volgende dag het skiën niet ten goede kwam…). Wel is het verstandig om vroegtijdig te reserveren want het zit zelf buiten het hoofd seizoen regelmatig vol.
crazy daisy zell am see

Op een dik uur rijden ligt Salzburg. Een merendeel van de groep heeft hier een dag doorgebracht en naar horen en zeggen was dit een geslaagd dagje uit. Mooie architectuur en vele leuke winkels. Wij zijn niet mee geweest want we waren immers op wintersport:) Verder kunnen we zeggen dat Zell am See/Fürth/Kaprun uitstekende faciliteiten heeft omtrent boodschappen doen. Zo heb je de Aldi, Lidl en lokale supermarkten op 4 min rijden van ons huisje.

Conclusie:
We waren in de veronderstelling dat 10 dagen wintersport toch best lang zou kunnen zijn in een gebied wat niet de meeste kilometers aan piste heeft in vergelijking met andere gebieden in Oostenrijk. Echter waren we verrast hoe wij ons vermaakt hebben en daarom ook dit skigebied weer gekozen voor het volgend ski seizoen, en dit keer 14 dagen!

Marco

Marco: Geboren 14 november 1976. Fanatiek skiër en natuurliefhebber. Vader van 3 kids en sinds 2011 verbonden aan WSWM. Hierbuiten is Marco werkzaam bij het ministerie van veiligheid en justitie.